Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies om de site-navigatie te verbeteren, het site-gebruik te analyseren en te helpen bij de marketinginspanningen van Merkmotief. Bekijk het ​​privacybeleid voor meer informatie.
Home
>
Blog
>
Is jouw merk up-to-date? Doe de 3 checks!

Blog

Is jouw merk up-to-date? Doe de 3 checks!

Of je nu net met je bedrijf begint of je staat er al jaren mee in de markt, je zult je bedrijfsmerk van tijd tot tijd tegen het licht moeten houden. Vergelijk het maar met schoenen. Ze lopen lekker en je denkt er niet iedere minuut van de dag aan. Toch verslijten je zolen of moet je van tijd tot tijd weer je schoenen oppoetsen.

Check op 3 onderdelen

Zo werkt het ook met je merk. Je hebt een huisstijl laten ontwikkelen, passend bij wat je als merk wilt uitdragen en je gaat aan de slag. Intussen kunnen je doelgroepen veranderen, krijg je nieuwe inzichten en voor je het weet loopt het allemaal niet meer zo lekker. Bij Merkmotief wordt gekeken naar het geheel, naar de identiteit van je merk. Daar zit een verhaal achter, met een gezicht aan de voorkant. Hier zijn 3 checks om te kijken of je merk nog up-to-date is.

Check 1: Het verhaal van je merk

Je bent gestart met je bedrijf of organisatie vanuit een overtuiging en een aantal competenties. Daarmee probeer jeje doelgroep te overtuigen om toch vooral bij jou aan te kloppen. Want jij hebt iets unieks te bieden waarmee je klanten verder geholpen worden. 

Maar je organisatie groeit. Je personeel is een van de belangrijkste pijlers om het verhaal van je merk te vertellen. Kent iedereen dat verhaal? En begrijpen ze het ook? Pak eens vaker een kop koffie met iemand van je personeel en vraag hoe die persoon tegen het bedrijf aankijkt. Probeer te ontdekken of de neus dezelfde kant op wijst als de koers die jij in je hoofd hebt. Want visie- en missie-teksten op de website van je bedrijf zijn leuk, maar ze moeten wel begrepen en geleefd worden door de mensen die er werken. Die kop koffie doe je trouwens vaker, want één is geen.

Koffiekopjes


Zo’n kop koffie (of thee, het is jouw feestje) wil je ook met je klanten doen. Daar leer je ontzettend veel van. Je vraagt een paar heel waardevolle dingen van ze. Als eerste tijd en nog belangrijker: hun kijk op jouw bedrijf. Dus ga deze keer niet acquireren of netwerken, maar stel je kwetsbaar op en vraag om eerlijke antwoorden. Ook hier probeer je te ontdekken of de koers en het verhaal van je bedrijf matchen met hoe anderen dat ervaren. En je klanten zijn natuurlijk ervaringsdeskundigen bij uitstek!

Check 2: De huisstijl van je merk

Je hebt je merkverhaal gecheckt. Misschien is hier en daar een opfrisbeurt nodig geweest, maar je hebt de boodschap en de uitgangspunten weer helder voor je. Spiegel dit eens kritisch aan je huisstijl. Past de uitstraling nog steeds bij het verhaal? Als je logo destijds ‘even’ in elkaar is gezet, wordt het nu misschien toch eens tijd voor een professionele facelift. Geen generieke prul van een beeldbank of een leuk tekeningetje van een handig neefje, maar een visueel ankerpunt van je merk dat uniek en krachtig is.

En je logo is maar één van de bouwstenen van je huisstijl. Het cement van je huisstijl is het lettertype waarin al je middelen -van website tot advertenties en presentaties- gezet zijn. Dit is een fundament dat vaak over het hoofd wordt gezien. De juiste keuze van een basislettertype heeft consequenties voor de leesbaarheid, uitstraling en vooral de houdbaarheid van jouw huisstijl. Het lettertype bepaalt voor een groot deel de ‘smoel’ van je merk.

Bouwstenen van je merk

Vervolgens moet je denken aan kleur, video, fotografie, beeldtaal… Voldoen ze nog allemaal aan de uitgangspunten van jouw merkverhaal? Die bouwstenen vormen samen met jouw verhaal het mooie bouwwerk dat je merk is.

Check 3: Consistentie van je merk

Door de tijd heen vaart je merk op verschillende kanalen. Van blogs, brochures, Google Ads en posts op LinkedIn, je moet er voor blijven zorgen dat jouw merkverhaal consistent is. Veel MKB-bedrijven hebben niet de mogelijkheid om iemand full-time hieraan te laten werken. Zo fragmenteert het merk sneller dan je zou willen. Zet eens een stuk of tien uitingen van de laatste twee jaar naast elkaar. Het is een teken aan de wand als je verder terug moet gaan zoeken! Maak een onderscheid tussen wat je actie-matig hebt gecommuniceerd en wat je als merk in het algemeen naar buiten hebt gebracht.

Hoe ziet het uit? Meerdere communicatiemiddelen worden vaak ingekocht bij verschillende leveranciers. En die zijn meestal niet helemaal op de hoogte van de kernboodschap van je merk. Is er een huisstijlhandboek of -eenvoudiger- een huisstijlsheet voorhanden geweest? Of is er gewoon een logo-bestandje over de heg gemikt? De oorzaak hiervan ligt vaak in verwaterde uitgangspunten, het ontbreken van een marketingplanning en heldere regie.

Consistentie is niet moeilijk, maar je moet altijd -op elk niveau- aandacht blijven geven aan je merk. En dat betekent simpelweg discipline opbrengen.

Conclusie: werk aan je merk!

Misschien loopt alles nog hartstikke lekker, dat is mooi! Begint het te knellen? Hou je merk eens tegen het licht. Soms is het lastig om naar iets te kijken als je er midden in staat. Dan helpt een frisse blik van buitenaf. Ik kijk graag met je mee.


Neem contact op

Bellen naar 06 19 566 972 kan natuurlijk ook. Net zo leuk, zeker zo snel!