Begin 2022 werd met Ecobliss in Echt afgesproken om de merkenstructuur van de grond af aan opnieuw op te bouwen. Hiervoor werden ook de bedrijfscommunicatie, corporate identity en websites tegen het licht gehouden. Het eerste resultaat was een advies over de merkenarchitectuur. Hoe zou deze verbeterd moeten worden? En hoe zou je daarna met een vernieuwde identiteit naar buiten kunnen treden en nieuw aangeboorde markten bestormen?
Je merk is meer dan een logo met een huisstijl
Je kunt natuurlijk altijd je huisstijl een opfrisbeurt laten geven. Maar als je grondiger te werk gaat, wordt het meer dan een schilderbeurt. Een goede huisstijl is een onderdeel van veel meer, het is een onderdeel van je merkidentiteit. En die identity vormt het grotere verhaal. Het is de vertaalslag van wat er achter je merk zit. Organisaties die hun merk echt goed kennen, weten hierdoor waar hun doelgroepen behoefte aan hebben. En ze weten hoe de competenties van hun bedrijf of organisatie hierbij kunnen aansluiten. Als je dat goed voor ogen hebt, kun je een heldere boodschap afgeven. Dat werkt wel zo efficient!
De nieuwe merkenarchitectuur van Ecobliss
Ecobliss is groot geworden als innovator op het gebied van blisterverpakkingen. Door een continue drive naar product- en procesverbeteringen ontstaan er veel kansen. Het fundament van Ecobliss werd gelegd in de markt voor retailverpakkingen. Hier waren ook alle marketingactiviteiten en communicatie-inspanningen op gericht. Met het aanboren van de farmaceutische markt, werden ook nieuwe verpakkingen ontwikkeld zoals bijvoorbeeld Locked4Kids, een innovatie die kartonnen doosjes veiliger maakt voor jonge kinderen.
Door deze ontwikkelingen ontstonden er verschillende merken voor bedrijf en producten. En als je in volle vaart bezig bent met het doorontwikkelen van je bedrijf, bestaat de kans dat het overzicht op je branding wat minder wordt. Bij Ecobliss was het vanuit perspectief van de prospect niet meer helemaal duidelijk welk product voor welke markt bestemd was. Het koste ook veel inspanning om eenduidig te communiceren en maximaal effect te sorteren per marktonderdeel.
Merkmotief sprak met directie en de business developers die verantwoordelijk zijn voor de diverse markten die Ecobliss wil bedienen. De conclusie van de analyse was dat Ecobliss een hybride brand house hanteerde, een mix van diverse modellen. Daar zat ruimte voor verbetering. Een afweging van kansen, kosten en opgebouwde merkwaarde, zorgde ervoor dat er gekozen werd voor een model van sub-brands.
Een hoofdmerk met submerken
De verschillende markten die Ecobliss bedient, hebben duidelijke verschillen. Om hier optimaal aansluiting op te vinden, werden twee submerken ontwikkeld die vallen onder een hoofdmerk. Het hoofdmerk of main brand blijft op de achtergrond en herbergt de universele waarden van het merk: adaptiveness, innovatie en een integrale benadering. De sub brands communiceren op marktniveau waar de behoeften tussen de merken voor de farmaceutische markt en retailmarkt nogal verschillen. Hierdoor ontstaan veel scherpere merkprofielen die de markten goed kunnen herkennen. Maar ook voor de interne organisatie levert dit flink wat voordelen op. Doordat elk merk weet waarvoor het staat, is het bepalen van de communicatieboodschappen een stuk eenvoudiger. En die efficiency-slag levert ook wat op.
Van analyse en theorie naar de praktijk
Leuk, zo’n analyse maar als het dik rapport blijft, heb je er niet veel aan. De kracht van Merkmotief zit ‘m in de combinatie van de goede analyse die creatief vertaald wordt naar bouwblokken voor communicatie en marketing. Bij Ecobliss werd de merkanalyse gevolgd door het aanscherpen van de positionering en het bepalen van het merkkarakter. Dit samen vormde de basis voor de creatieve vertaling naar huisstijl en communicatiethema’s. De huisstijl van Ecobliss was een aantal jaren geleden al eens gerestyled, nu was het tijd voor een frisse start.
Het lettertype: cement van je huisstijl
Als het logo een uithangbord vormt, is het lettertype het cement tussen de bouwblokken van een huisstijl. Niet vreemd ook, tenslotte worden er flink wat woorden op je doelgroep losgelaten en die kunnen maar beter meteen in de juiste vorm zitten. Bij Ecobliss werd de Readex Pro gekozen als basisfont en deze kwam ook terug in het beeldmerk. Leesbaar, modern en tijdloos, passend bij open en no-nonsense uitstraling die Ecobliss voor ogen heeft. Het oude vignet vormde de inspiratie voor het nieuwe vignet zodat er nog een visuele link overeind bleef met de afkomst van het merk.
Hoe wordt jouw product zichtbaar?
Ecobliss geeft andere producten en merken een gezicht met haar verpakkingen. Dan wordt het lastig om jezelf daarmee te onderscheiden, terwijl de verpakkingsoplossingen natuurlijk het tastbare bewijs van het bedrijf zijn. Dus was het logisch om een eigen lijn van verpakkingen te ontwerpen en deze als hero op de voorgrond te plaatsen. Voor de verschillende retailoplossingen werden unieke verpakkingen per toepassing ontworpen terwijl de farmaceutische lijn in al haar variaties juist eenheid ging uitstralen met het eigen merk als afzender.
Alles komt samen in de websites
De plek waar alle lijnen samen komen is online. En ook daar werd gekozen voor duidelijkheid. Per merk een site, per merk een afgestemde site-structuur. Zo worden doelgroepen zo optimaal mogelijk bedient met de informatie waar ze naar op zoek zijn. Merkmotief ontwierp de sites maar ontwikkelde ze ook. Het resulteerde in strakke en snelle sites, geoptimaliseerd voor SEO zodat ze indrukwekkende resultaten halen in de Pagespeed Insights van Google. Het inhoudelijke onderhoud van de websites is heel eenvoudig waardoor finetunen en updaten van de content veel regelmatiger zal zijn.
Van plakband tot online offertes en beursstand
Een jaar lang is Merkmotief aan de slag geweest voor Ecobliss. Naast de vernieuwde huisstijl en websites, wachtte tientallen communicatiemiddelen op een nieuwe jas. De plakband waarmee de dozen worden gesloten lijkt simpel (is het ook), maar heeft een groot effect op de totale uitstraling bij klanten. Potentiële klanten komen in contact middels een online offerte die tot in de puntjes is verzorgd of bezoeken een beurs waar Ecobliss haar verpakkingen en machines toont. Dit alles werd tot in detail ontworpen en begeleidt door Merkmotief. Hierbij was gekozen voor een in-house constructie dat zorgde voor zeer korte lijnen in briefing en ontwikkeling.
"Ook bij dit project bewijst de samenwerking met Guy dat successen uit het verleden wel degelijk een garantie voor de toekomst zijn. En daarmee zowel het werk van Guy op zich als het effect van het vaststellen van de merkstrategie, het bouwen van de huisstijl en websites en de hele uitrol ervan. Motief genoeg om iedereen het werken met Merkmotief aan te raden."
Marijn Van Utteren
Commercieel directeur Ecobliss Packaging Group
Van kern tot middel en verder
Ecobliss en Merkmotief kijken terug op een nu al geslaagde samenwerking met veel onderling vertrouwen. Het merk is van de grond af aan opnieuw opgebouwd en er is een basis neergelegd die ervoor moet zorgen dat de ambities van Ecobliss voor de toekomst ondersteund worden door professionele en consistente communicatie.
De websites van Ecobliss kun je bekijken op:
ecobliss-pharma.com
ecobliss-retail.com
locked4kids.com
ecobliss.com














Weten wat Merkmotief voor jouw merk kan betekenen?
Is jouw identity toe aan een re-branding?
Je hebt een merk, je hebt een kompas. Samen zorgen we ervoor dat het de goede kant op wijst.
Ik help je graag